Panzanella met geitenkaas

Vandaag op de blog een heerlijke salade met bijna alleen maar restjes. Een goed vullende salade die jezelf als avondeten zou kunnen klaar maken. Een salade moet voor mij persoonlijk een beetje van alles hebben lekker groentjes, krokantjes, fruit, kruiden, iets zurig, iets pikants, iets zoets. Maar ook geitenkaas ik ben verzot op geitenkaas vooral in mijn salades, ik zorg er dan ook 9 van 10 keer voor dat geitenkaas bij mijn salade past. Vandaag maak ik een panzanella met geitenkaas klaar.

Panzanella komt oorspronkelijk uit de regio’s Toscane en Umbrië. Panzanella is een voorgerecht uit de Italiaanse keuken, en is ideaal om restjes oud brood in te verwerken. Wij geven oud brood meestal een tweede leven door er een bodding of broodpudding van te maken, maar ik ben daar eigenlijk geen grote fan van. Geef mij dan maar een panzanella, in de plaats van een bodding of broodpudding.

De oorspronkelijke panzanella is met oud brood, doordrenkt met gesneden tomaat, gekruid met basilicum en vinaigrette. Mijn versie is iets anders en je kan ze ook als echte maaltijd gebruikt ze vult net iets beter als de oorspronkelijke versie doet. Mijn panzanella is een heerlijke salade met tomaat, olijven, cannellini bonen, sla, geitenkaas en heerlijk krokant gebakken broodkorstjes. Genieten! Deze Panzanella heeft een beetje van alles groentjes, krokant spek en brood, geitenkaas en een lekkere gekruide vinaigrette. Het is een heerlijk salade voor in de lente of de zomer. Ideaal als lunch, of lichte maaltijd voor ’s avonds.

Voor 4 personen

 

INGREDIËNTEN:

  • 4 sneetjes brood
  • 1 rode ui
  • 1 krop sla
  • 500 gram kerstomaatjes
  • 200 gram cannellini bonen
  • 100 gram zwarte olijven
  • Geitenkaas
  • Spek
  • olijfolie

Voor de dressing:

  • 1 eetlepel witte wijnazijn
  • 2 eetlepels olijfolie
  • Grof zeezout en peper
  • Handvol munt
  • Rasp en sap van limoen
  • 1 chilipepertje

BEREIDING:

Snij de boterhammen in blokjes en doe ze in een pan besprenkel ze ruim met olijfolie en bak ze tot ze goudbruin zijn, laat ze uitlekken op keukenpapier. Pel de ui en spoel de kerstomaatjes en halveer ze. Spoel de bonen en laat ze goed uitlekken, maak de salade proper zwier de salade droog en breek de salade blaadjes in kleine stukjes. Snij de olijfjes in ringetjes. Schep alle groentjes op een mooie schaal meng met het brood.

Snij de chilipeper in kleine stukjes, snij de look ook in kleine stukjes, snij de munt blaadjes in reepjes. Meng het witte wijnazijn, de olijfolie, de limoenrasp, het limoensap, de chili, de munt, peper en zout en giet het over de salade. Werk af met het spek en de geitenkaas breek het spek in stukjes en brokkel de geitenkaas over de salade.


Laat het mij vooral weten via Instagram, Facebook of Twitter met de hashtag #sparkel_hitch als je dit gemaakt heb.

Geniet ervan !

Gepubliceerd door miss_sparkel_mr_hitch

Op mijn blog (https://misssparkelmrhitch.wordpress.com/) vindt je lekkere recepten,leuke bak recepten en bijzondere hotspots. Ik hou van lekker eten, en ben dan dus ook echt een foodie. Vaak noemen ze mij een dromer, omdat ik altijd veel ideeën heb die meestal “onrealistisch” genoemd worden. Maar wie niet waagt, niet wint.

2 gedachten over “Panzanella met geitenkaas

Plaats een reactie